۵ نکته مهم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان | بیلوبا

۵ نکته مهم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان

و اما فصل تابستان امد….

چه کسی هست که تابستان را دوست نداشته باشد؟ روزهای طولانی، شب های گرم، زمانی برای سهولت کار.  گیاهان خانگی هم تابستان را دوست دارند. برای آنها تابستان فصل رشد است. زمانی از سال است که شرایط برای رشد کافی مناسب هست و در این مدت، تنظیم آب ، نور و تعویض مکان گیاه می تواند به آنها کمک کند تا بهترین دوره‌ی رشد را تجربه کنند .و اما به ٥ نکته مهم از نگهداری گیاهان اپارتمانی در فصل تابستان می پردازیم.

1. گیاهان را مرطوب نگه دارید

همه موجودات زنده در تابستان ، مخصوصا گیاهان خانگی اب بیشتری از پاییز و زمستان نیاز دارند. یکی از علائم واضح، پژمردگی، پیچ خوردگی برگ یا چین و چروک همراه خشک شدن خاک گلدان است بدین معنی است که گیاه شما به آب بیشتری احتیاج دارد. در این مواقع، گیاهان را در اوایل صبح یا عصر که آفتاب کمترین میزان را دارد، آبیاری کنید تا از سوختگی گیاه و تبخیر آب آن جلوگیری شود. اگر خاک گلدان شما خیلی سریع در بین آبیاری خشک می شود، می توانید با افزودن سنگ یا مالچ در بالای خاک ، در حفظ رطوبت ان کمک کنید.

٢.قرار گرفتن در معرض آفتاب را بررسی کنید

تابستان آفتابی و گرم است. اگر گیاه پربرگ شما در نقطه ای قرار دارد که تابش مستقیم نور را خورشید دارد، پردهایی تعبیه کنید که کمی ضخیم تر باشد یا دو لایه باشد که هنگام ظهر پنجره را با پرده بپوشانید تا از رسیدن نور مستقیم خورشید جلوگیری کند.همچنین می توانید گیاهان خود را کمی دورتر از پنجره نسبت به فصل زمستان قرار دهید.

گیاهان خود را هر هفته دو بار بچرخانید تا هر طرف در معرض نور خورشید قرار گیرد. این موضوع به خم شدن آنها کمک می کند. اگر می خواهید مطمعا شوید که هوا در ظهر چقدر گرم است دستتان را کنار پنجره قرار دهید اگر درجه گرما برای شما زیاد بود، پس حتما برای گیاه به هم همین شکل است.به این موضوع هم اشاره کنم که گرمای هوا در فصل تابستان برای گیاهان خانگی مثل کاکتوس ها و ساکلنت هامناسب است چون افتاب دوست هستند.

٣.خنک کردن گیاه با تهویه هوا (کولر)

خیلی مهیج است وقتی از بیرون وارد خانه میشویم احساس کنیم که هوای محیط خنک است، اما توصیه ی ما این است از روشن کردن سیستم تهویه هوا خودداری کنید. به خصوص بهتر است وقتی در منزل نیستید درجه حرارت را کمی بالاتر تنظیم کنید ، چون گیاهان شما شادتر خواهند بود و در مصرف هزینه ی برق هم صرفه جویی می کنید. به عنوان یک قانون کلی، همه گیاهان را از دستگاه سرمایشی یا کولر دور نگه دارید. ساکولنت ها دما و هوای خشک و گرم را بیشتر ترجیح می دهند و سیستم تهویه مطبوع کاملا خلاف این را انجام میدهد، بنابراین هرچه گرمتر و مرطوب تر باشد ،برایشان بهتر است. حتی در تابستان با گروه بندی گیاهان نسبت به سازگاری آنها با دما و رطوبت ، میتوانید سطح رطوبت محیطی مورد نیازشان را فراهم نمایید.

٤- تکثیر و رشد بهتر گیاهان خانگی

اگر در بهار کوددهی را شروع نکرده اید، تابستان بهترین فرصت برای تکثیر گیاهان است.این موضوع می تواند برای سلامت طولانی تر گیاه شما مفید باشد. پس کود دهی را با نسبت NPK انتخاب نمایید. N مخفف نیتروژن ، P مخفف فسفر و K مخفف پتاسیم نشان دهنده سه عنصر مغذی پرمصرف در کود گیاهان است. اگر مطمئن نیستید که کود شما حاوی این مواد است؟ بهتر است کودی را تهیه کنید که روی ان با شمارهای مانند 10-15-10 را نوشته شده باشد و انتخاب کنید.

5- گیاهان را به فضای خارج منتقل کنید

در تابستان اگر دشوار است که در خانه بمانید. بهتر است گیاهان خود را برای مدتی خارج از محیط داخل خانه قرار دهید. اگر تصمیم دارید گیاهان خود را در تابستان به خارج از فضای داخل انتقال دهید، این مورد باید به تدریج صورت پذیرد. چون در شب درجه هوا افت می کندو تقریبا 18 درجه سانتیگراد به پایین با کاهش همراه است .پس در ابتدا باید گیاهان را در جایی که بیشترین سایه را دارند مستقر کنیدو سپس به تدریج به مکانی با نور و دمای بیشتر انتقال دهید. حتما به این موضوع توجه بفرمایید از تابش مستقیم نور خورشید به گیاهان خود جلوگیری کنید .